Segona sessió del seminari sobre dones fotògrafes a càrrec de Lourdes Delgado

12.11.18 |

 

El dimarts 30 de novembre vam assistir a la segona sessió del seminari Una càmera pròpia a càrrec de la Doctora en Humanitats i fotògrafa Lourdes Delgado. En aquesta segona sessió l’objectiu era parlar del treball i donar exemples de dones fotògrafes de 1839 al 1945 als Estats Units.

A partir del 1850 les dones entren en el món de la fotografia, tot i que cobrant menys que els homes ja que elles no tenen accés a l’educació i per tant no poden arribar a assolir millors posicions. La industria de la fotografia creix ràpid, i les dones treballen com a dependentes, coloristes i operadores fotogràfiques. Delgado afirma que és en els pobles petits on trobem les dones que es dediquen a ser operadores. Coneixem pocs noms tant d’homes com de dones fotògrafes ja que en aquell moment els noms dels estudis fotogràfics eren dels propietaris. Per altra banda, hi ha poc accés a l' estudi i investigació de la història de la fotografia perquè la majoria de documents son objectes personals i privats.

Mary Ann Meade (1826-1903) és una operadora que treballava a l’ estudi fotogràfic Meade Brotherstudio, per tant, el seu nom no apareix com a fotògrafa.

Eliza W.Withingtan (1825-1877) fotògrafa que treballava amb vista estereoscòpica.

Julia Ann Rudolph (c1820 - c1860) operadora a la galeria de Daniel David Tompkins Davie.

Fins al 1880 l’esfera femenina fa que els gèneres fotogràfics als que es dedicava la dona fotògrafa fossin retrats dins estudis domèstics, jardins i viatges familiars.  A partir de l’any 1880 aquesta esfera femenina es comença a trencar paulatinament i apareixen les primeres dones fotògrafes professionals i hi ha un auge de les fotògrafes amateurs.

Apareix el concepte de New woman que defineix un nou estatus de dona amb educació, feina, reconeixement legal i civil. Es trenca també amb l’esfera de lo domèstic, la dona surt de casa i el seu nom apareix en les seves fotografies. Apareixen també noves càmeres més petites i fàcils de manejar com la Kodak Girl.  S’obren nous mercats fotogràfics: premsa, fotoperiodisme, llibres, calendaris, publicitat...etc. Allò femení és positiu, la decoració, els Arts and crafts son considerats objectes bonics. Per altra banda, el retrat d‘estudi deixa de ser popular i s’especialitza per la classe mitja-alta.

Frances Benjamin Johnston (1864 - 1952) fotògrafa que es va dedicar al retrat, tot i que va ser pionera en altres usos de la fotografia. Va trencar amb l’àmbit domèstic i va encarnar la imatge d’un altre tipus de dona. Va tenir accés a l’alta societat i va promoure l’ofici de la fotografia entre les dones.

Catherine Weed Barnes (1851 - 1913), fotògrafa i editora. Va trencar amb l’àmbit domèstic treballant amb el seu marit. Va promoure el treball d’altres dones i va organitzar el Congrés de Fotografia feta per dones de l’Exposició Universal de Chicago l’any 1893.

Gertrude Kasebier (1852– 1934), retratista amb molta visibilitat pública. Pertanyia a una classe social adinerada i donava la imatge d’un altre tipus de dona al estar divorciada.

Bibliografia

Photography as an Industrial Occupation for Women, Jabez Hughes (1873)

Breadwinners: Working Women & Economic Independence (1865-1920), Lara Vapnek (2009)

Employment of Women: A Enclopedia of Woman’s Work, Virginia Penny (1863)

Pioneer Women Photographers in Nineteenth-Century California” California History (Spring, 1992), Peter E. Palmquist.

Altres artistes

Clarence H. White School of Photography (1914 - 1925)

Elizabeth Fleischmann (c.1865-1905)

Jessie Tarbox Beals (1870 - 1942)

Harriet Chalmers Adams (1875 - 1937)

Alice Austen (1866 - 1952) 

 

Tornar a activitats

On som

Centre Cultural La Casa Elizalde
València, 302
08009 Barcelona
T. 934 880 590
F. 934 875 275

finestres@finestresdelamemoria.org
casaelizalde@casaelizalde.com

www.casaelizalde.com

Centre Cultural la Casa Elizalde