Seminari 'Una càmera pròpia' a càrrec de Lourdes Delgado, Doctora en Humanitats i fotògrafa

25.10.18 |

Aquest dimarts 23 d’octubre hem assistit a la primera sessió d’un seminari que té l’objectiu d’endinsar-nos en la història de la fotografia feta per dones. La segona part del seminari serà el dimarts vinent, dia 30 d’octubre a La Casa Elizalde de 18 a 20h.

El títol Una càmera pròpia fa referència al llibre Una habitació pròpia de Virgina Woolf, on l’escriptora analitzava com el gènere havia influït en la història de la literatura i feia un esbós d’una possible història de la literatura d’escriptores.

Lourdes Delgado titula aquesta primera sessió ‘Apunts sobre la història de la fotografia feta per dones (1839 – 1945)’i exposa una sèrie d’apunts i exemples sobre per què la història de la fotografia ha exclòs a les dones.

El primer exemple que dóna Delgado és el llibre Looking at Photographs: 100 Pictures from the Collection of The Museum of Modern Art de John Szarkowski, en el qual hi apareixen tan sols un 13% de dones fotògrafes. Delgado remarca la necessitat de posar-nos les ulleres del gènere per tal de revisar la història de la fotografia i com se’n ha parlat des de les institucions.

La conclusió a la qual arriba Delgado és l’existència d’una discriminació quantitativa i qualitativa de la feina de les dones fotògrafes. Aquesta discriminació segueix vigent a dia d’avui: tant en festivals d’art, com en l’educació i en la indústria fotogràfica.

Per tant, per què és necessari fer un seminari sobre la fotografia feta per dones, es planteja Delgado. En primer lloc, per fer un balanç adequat de l’obra de les fotògrafes qualitativa i quantitativament. Per afegir al discurs de la història les participants que han quedat oblidades. I finalment, per entendre en quins contextos les dones han pogut exercir com a fotògrafes.

Per tal de construir una història sobre dones fotògrafes, Delgado afirma que és necessari no caure en certs paràmetres com convertir-les en genis o en heroïnes, defensar la qualitat de la seva producció com a justificació, entrar en comparacions de valor entre fotògrafes i fotògrafs, convertir les fotògrafes professionals en amateurs o ignorar certes pràctiques fotogràfiques com la publicitat, les minuteres...etc.

Delgado defineix una sèrie de factors que sí són importants a l’hora d’explicar la història de la fotografia feta per dones: el país, la fotografia, l’època, el treball remunerat, la raça, l’ètnia, l’educació i la classe social.

La fotografia en sí no té gènere, sinó que la societat és la que la inserta en l’esfera del gènere. Explica Delgado que moltes dones que feien fotografies no valoraven prou la seva feina o bé eren els seus marits els que publicaven el seu treball. La dona quedava immersa en l’àmbit privat, domèstic i sense possibilitat d’accedir a una feina remunerada.

No és fins al 1880 que als Estats Units es comença a dissoldre aquesta esfera femenina i comencen a aparèixer dones fotògrafes autònomes, amb un sou i també amateurs. En aquest moment s’obren molts mercats, com la premsa, la publicitat o la venda de calendaris fotogràfics. La marca de fotografia Kodak ha estat la gran propulsora de la fotografia amateur, en la qual la dona hi ha tingut un paper important.

És necessari, conclou Delgado, tenir en compte totes aquestes variables de la esfera femenina i la seva progressiva dissolució per explicar la història de la fotografia feta per dones.

Bibliografia citada durant el seminari:

Photography from a woman's standpoint, Catherine Weed Barnes (1889)

New Women and New Vision Photography in the Crucible of Modernity, Abigail Solomon-Godeau (2015)

Why have there been no great women artists?, Linda Nochlin (1971)

A History of Women Photographers, Naomi Rosenblum (1994)

Fotografía en España (1839-2015), Carmelo Vega (2017)

Fotògrafes citades durant el seminari:

Frances Benjamin Johnston

Sabina Muchart Collboni

Anna Atkins

Jessie Piazzi Smith

Georgina Berkeley

Viscountess Jocelyn

Lady Filmer

Kate Edith Gough

Lady Clementina Hawarden

Franziska Möllinger

Jeanne Catherine Esperon

Madame Ludovisi

Anaïs Napoleon

Eva L.Watson-Schutze

Anne Brigman

Alice Austen

Tornar a activitats

On som

Centre Cultural La Casa Elizalde
València, 302
08009 Barcelona
T. 934 880 590
F. 934 875 275

finestres@finestresdelamemoria.org
casaelizalde@casaelizalde.com

www.casaelizalde.com

Centre Cultural la Casa Elizalde